Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

SFO

Risingskolens SFO består af tre afdelinger, som udgør i alt ca. 350 børn og ca. 20 pædagoger. 
0.-1. klasses afdeling er beliggende i den lille fløj på Risingskolen. Lokalerne er de samme som børnene er i, i skolen, hvilket er med til at skabe en tryg overgang fra skole til SFO.
2.-3. klasses afdeling, som i daglig tale hedder klubben, holder til i kælderen. 
SFO 2 er for 4. klasserne og holder til i 4. klassernes lokaler og grupperum. 

Fra marts til juni har vi også Forårs-SFO.
Pædagogerne fra Forårs-SFO følger med i 0. klasse. Hver klasse i indskolingen har en pædagog tilknyttet, som er gennemgående hele dagen. Det betyder, at børnene har en kendt voksen, som følger dem fra skole til SFO. Selvom vi er en stor SFO med mange børn, prioriterer vi, at der altid er en kendt voksen, som børnene har tilknytning og tillid til.

På Risingskolen har vi specialklasser fra 0.-9. kl., hvoraf børnene fra 0.-4. kl. på lige fod som alle andre, kan tilmeldes SFO og SFO2. En del børn benytter sig af dette tilbud. Der følger pædagoger med, som hjælper med at inkludere børnene i fællesskabet og støtter dem i at danne relationer til de øvrige børn. Det er værdifuldt for alle børn, at de tidligt i deres livsforløb oplever at føle sig inklude-ret og accepteret i fællesskabet. Det gør, at vi i SFO´en, oplever en høj grad af diversitet, som bidrager til rummelighed hos alle børn. Risingskolen er geografisk placeret i et område, hvor der bor mange børn med forskellige kulturelle baggrunde. Det bruger vi som en ressource og et potentiale, som er medvirkende til at skabe styrkede fællesskaber. 

 

I Risingskolens SFO skal børnene opleve:

  • Glæde, tryghed, kreativitet/fantasi, oplevelser, hygge, humor, fritidshjem stemning og afslapning.
  • Ansvarlighed - for eksempel til at bidrage til et fællesskab, hvordan vi omgås hinanden, hvordan vi behandler de forskellige ting og at vi siger farvel, når man tager hjem. 
  • Diversitet i faglighed - vi bestræber os på i personalegruppen, at alle byder ind med forskellige kompetencer. Fx. kreativitet, udeliv, sport og andre aktiviteter. 
  • En personlig optimisme - børnene skal ikke præstere. De bliver ikke målt og vejet, men de har mulighed for at mærke egne behov og føle ligeværd.
  • Den frie leg i store/små fællesskaber. 
  • Medmenneskelighed, vedholdenhed, mod og nysgerrighed - SFO’en styrker dannelsesbegreberne hos børnene 
  • Nærvær og omsorg - vi har tid til det enkelte barn og har mulighed for at lægge øre til, hvis barnet har haft en dårlig dag.
  • Voksne i øjenhøjde - leger med børnene og er nysgerrige sammen med dem.